Vastgoedinformatieplatform (VIP)
Informatieplicht
Bij de verkoop van een onroerend goed dient de verkoper, volgens de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (art.5.2.5 en volgende artikels), te voldoen aan de informatieplicht.
Deze informatie bestaat uit drie attesten:
- een uittreksel van het vergunningenregister;
- een uittreksel van het plannenregister;
- een document vastgoed inlichtingen.
Deze drie attesten worden gebundeld in één document.
Er worden geen papieren exemplaren meer opgestuurd. Er wordt een PDF gegenereerd die beschikbaar is in het VIP.
Digitale aanvraag
Hoe kan je je aanvraag doen? Je bent:
- Notaris: je kan enkel een aanvraag doen via de IBOT-applicatie in het eNotariaat.
- Vastgoedmakelaar: je kan een aanvraag doen via de toepassing RealSmart of via het Vlaamse webportaal.
- Landmeter-experten en bodemsaneringsdeskundigen: via het Vlaamse webportaal.
- Burger: je kan een aanvraag doen via mijn Burgerprofiel en doorklikken naar Woningpas
De aanvraag wordt binnen de 20 dagen behandeld.
Urgente aanvragen
Het is niet mogelijk om dossiers als ‘urgent’ in te dienen en dusdanig te laten behandelen. Aanvragers doen best tijdig hun aanvraag, rekening houdend met de maximale aflevertermijn die momenteel 20 dagen bedraagt.
Bedrag per perceel
De prijs van de ‘Vastgoedinlichtingen voor overdracht’ bestaat uit:
- een gemeentelijke retributie van 80 euro
- een platformretributie van 36,5 euro per perceel
Deze retributies worden doorgerekend aan de aanvrager per dossier ter vergoeding van de dienstprestatie van het lokaal bestuur en van het platform.
Op het ogenblik dat een dossier wordt aangevraagd zal deze aangerekend worden. Ingediende dossiers worden niet terugbetaald.
Annuleren van aanvragen
Let op! Dossiers annuleren is niet meer mogelijk sinds het in werking treden van het decreet. Er zal voor geannuleerde dossiers geen terugbetaling voorzien worden door het platform.
Meer info
Navigeer door de gebruikersomgeving voor alle informatie over het platform zoals de inhoud van een dossier vastgoedinlichtingen.